


Szkolny Klub Historyczny
Bydgostienalia. Młodzi młodym o Bydgoszczy - FINAŁ23 kwietnia 2018 roku o godzinie 10.00 w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy odbyła się uroczysta gala podsumowująca przedsięwzięcie którego byliśmy współautorami. Na spotkaniu gościliśmy m.in. wiceprzewodniczącego Rady Miasta Lecha Zagłoba-Zyglera, prezes bydgoskiego ZNP Mirosławę Kaczyńską oraz dyrektorów placówek realizujących grant oświatowy. Zebranych powitano oryginalnie gwarą bydgoską. Uczniowie z poszczególnych szkół zaprezentowali realizowane w ramach grantu projekty. Wszyscy uczniowie biorący udział w przedsięwzięciu otrzymali za swe zaangażowanie dyplomy i upominki. Uroczystość zamknęło wspólne wykonanie pieśni patriotycznych.                 G. Kacprzak Bydgostienalia. Młodzi młodym o Bydgoszczy.Idea projektu ma swą genezę w seminarium "Bydgoska polityka historyczna" z 1 lipca 2016 roku zorganizowanym przez Towarzystwo Inicjatyw Kulturalnych, Polskie Towarzystwo Historyczne oddział w Bydgoszczy, Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli. Projekt współpracy szkół zakładał przybliżenie elementów historii miasta i jego mieszkańców w przystępnej formie uczniom przez uczniów. W tym roku szkolnym kontynuowaliśmy tematykę podjętą w ubiegłym roku tj. fizyczną likwidację inteligencji bydgoskiej przeprowadzoną w 1939 roku przez okupanta niemieckiego w ramach tzw. Inteligenzaktion. Tym razem przygotowaliśmy zajęcia terenowe ''Krwawa jesień 1939 roku - Intelligenzaktion w Bydgoszczy". Treścią ich było wytyczenie trasy prowadzącej szlakiem miejsc kaźni Bydgoszczan u progu wojny i przygotowanie do nich opisów oraz relacji świadków. Nasi uczniowie oprowadzili młodzież z Zespołu Szkół nr 12 im. Jana III Sobieskiego. Bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc Klaudii Jareckiej, Monice Wyrostek, Łukaszowi Głowackiemu, Jakubowi Trelińskiemu i Pawłowi Pacholewiczowi. G.Kacprzak "Przetrwanie w Sarajewie" - wystawa Centropy w naszej szkole23 marca miał miejsce wernisaż wystawy „Przetrwanie w Sarajewie” przygotowanej przez ośrodek CENTROPA z siedzibą w Wiedniu. Wystawa opowiada o współpracy ludności cywilnej podczas wojny w Bośni w latach 1992-1995. Punktem wyjścia do ukazania przeżyć mieszkańców okupowanego Sarajewa, stała się historia organizacji La Benevolencja. Kiedy w 1992 roku wojna ogarnęła miasto, niewielka grupa ludzi zamieniła lokalną synagogę w siedzibę agencji pomocy humanitarnej. Serbowie i Chorwaci, Żydzi i muzułmanie pracowali ramię w ramię dystrybuując jedzenie, lekarstwa oraz przynosząc nadzieję, potrzebującym. Wystawa ukazuje, że podziały narodowościowe, różnice religijne i językowe nie stanowią przeszkody we wspólnym działaniu i udzielaniu pomocy humanitarnej potrzebującym. Uczniowie rozpoczęli również zwiedzanie wystawy pracując z przygotowanymi wcześniej kartami pracy. Bardzo dziękuję za pomoc w przygotowaniu apelu Weronice Bule, Dawidowi Trockiemu (I ta), Adzie Goździckiej, Monice Wyrostek, Ewie Najdowskiej (IV ta), Kubie Trelińskiemu, Pawłowi Pacholewiczowi (III ta), Jessice Warszawskiej i Wiktorii Krawczyk (III a)                     G.Kacprzak VII Marsz na orientację 18. południkiem przez BydgoszczW sobotę 17. marca uczestniczyliśmy w „VII Marszu Na Orientację 18. Południkiem Przez Bydgoszcz”. Spacer z mapą dotyczył miejsc nawiązujących do historycznych wydarzeń na przestrzeni dziejów Bydgoszczy. Trasa spaceru zaczynała się przed Filharmonią Pomorską, prowadziła przez Dzielnicę Muzyczną, Śródmieście i zakończyła się w Szkole Podstawowej nr 2 (ul. Hetmańska 34). Spacer cieszył się dużym zainteresowaniem co z pewnością było skutkiem pięknej i słonecznej pogody. Wśród uczestników dominowali uczniowie, ale na trasie mijaliśmy też wiele rodzin. Dziękuję za udział Emilii Hysce, Justynie Juszczuk, Paulinie Kościelniak, Aleksandrze Ćwik oraz Sandrze, Wiktorii Kitowskiej i Wiktorii Laskowskim.                 G. Kacprzak Światło wolnościNocą z 12 na 13 grudnia 1981 roku władze PRL na czele z generałem Jaruzelskim wprowadziły na terenie Polski stan wojenny. Upamiętniając jego 36. rocznicę uczestniczyliśmy w akcji edukacyjnej „Światło Wolności Ofiarom Stanu Wojennego” zaproponowanej przez Delegaturę IPN w Bydgoszczy. Celem akcji było rozpropagowanie idei ŚWIATŁA WOLNOŚCI wśród uczniów (otrzymali Oni specjalne naklejki ze Światłem Wolności) oraz podtrzymanie pamięci i oddanie hołdu ofiarom stanu wojennego. Jednocześnie uczniowie wzięli udział w konkursie na najbardziej oryginalne hasło upamiętniające 36. rocznicę wydarzeń 13 grudnia 1981 roku. Wyróżnienia równorzędne otrzymali: Sylwia Dębiec (I ta): „Stan wojenny to historia, a historię trzeba znać!!!”, Wiktoria Konecka (II ta): „Trzynastka nieszczęśliwa stan wojenny rozpoczyna”, Patrycja Rudnicka (II ta): „13. grudnia niech płomienne światło zagości, ku pamięci nieutraconej polskości” Wyróżnionym gratuluję, a uczestnikom dziękuję za udział!                 G.Kacprzak foto - Ewa Najdowska z kl. 4Ta Maraton Pisania Listów - Amnesty InternationalAmnesty International, już po raz siedemnasty, zorganizowało Maraton Pisania Listów w obronie osób, których prawa są łamane. W szlachetnej akcji wymagającej iskry odwagi wzięły udział uczennice klasy IV TA. Pisaliśmy w obronie osób, które odważnie przeciwstawiają się łamaniu praw człowieka, a teraz same potrzebują naszego wsparcia. Uczestnikom bardzo dziękuję za zaangażowanie w akcję.                          G.Kacprzak Dzień RozejmuW sobotni ranek 11 listopada wspólnie z żołnierzami francuskimi z Centrum Szkolenia Sil Połączonych NATO złożyliśmy kwiaty na Cmentarzu Starofarnym na mogile 23 ich rodaków. Dostali sie oni do Bydgoszczy jako jeńcy po przegranej wojnie z Prusami i zmarli w niewoli niemieckiej w latach 1870 -1871. We Francji 11 listopada to Dzień Rozejmu, upamiętnia sie wówczas ofiary wojen. Na uroczystości najwyższy rangą oficer francuski płk. R.Guillaumin złożył podziękowania naszym uczniom za opiekę nad grobami jego rodaków.                                    G.K. Mamy Niepodległą!Uczniowie klasy III a wzięli udział w ogólnopolskiej akcji Muzeum Józefa Piłsudskiego pt. "Mamy Niepodległą". Organizatorzy zaprosili małych i dużych Polaków do wysyłania bliskim kartek pocztowych z życzeniami z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Celem akcji jest kształtowanie postaw patriotycznych poprzez radosne świętowanie rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. G.Kacprzak Dzień Patrioty/-ki XXI wiekuKlasa IV Ta wzięła udział w projekcie Szkoła Tolerancji zainicjonowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Cel tegorocznej edycji to przygotowanie Dnia Patrioty/ki XXI wieku, którego zadaniem było określenie jakiewartości i cechy powinni posiadać współcześni patrioci i patriotki. Młodzież w pierwszej części m.in. uczestniczyła w dramie odnoszącej się do świata idei i wartości Jacka Kuronia, będącego przewodnikiem tegorocznej edycji. Dzięki niejmłodzież zestawiławartości którym hołdował Jacek Kuroń z systemem naszych wartości.Ukoronowaniem podjętych działań były zajęcia z fotokolażem w roli głównej w oparciu o fragmenty książki Jacka Kuronia „Nadzieja i rozczarowanie”. Po zakończeniu pracy młodzież wspólnie dokonała interpretacji swojej twórczości.              G. Kacprzak Projekt Krokus ponownie w naszej szkolePonownie uczestniczymy w Projekcie Krokus realizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja i Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. W ramach projektu szkoły otrzymują cebulki żółtych krokusów. Zasadzone przez uczniów z klasy IIIa zakwitną z końcem zimy. Kwiaty mają przede wszystkim przypominać półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny światowej. Projekt Krokus pozwala zapoznać uczniów z tematyką Holokaustu, a także rozbudzić w nich świadomość niebezpieczeństw związanych się z dyskryminacją, uprzedzeniami i nietolerancją. (G.Kacprzak) |
|
|